Beschrijving

Wat staat er te gebeuren?

In het weekend van 17 & 18 juni 2023 vindt er iets unieks en ludieks plaats! Het FèrstiFal in het Koningspark te Raamsdonksveer. Een heel weekend entertainment voor jong en oud met als thema onze eigen ‘Fèrse taol’ (Veerse taal) en muziek. Een combinatie voor jong en oud, van historie en toekomst en van gewoon gezellig tot echte cultuur!

Aanleiding: Als je jarig bent is het tijd voor feest!

Het 175 jarig bestaan van Koninklijke harmonie ‘De Eendracht’ en een verlate 20e verjaardag van het Veers Erfgoed (uitgesteld vanwege Corona) vormen de aanleiding om de handen ineen te slaan. Beiden werkten al eerder samen! Deze keer organiseren zij samen hèt unieke, eenmalige evenement: het FèrstiFal. Met dit midzomers dorpsfeest wordt een ode gebracht aan de eigen taal- en muziekcultuur van ’t Fèèr (Raamsdonksveer). Het motiveert dorpsbewoners om hun muzikale en creatieve talenten in (te blijven) zetten voor de dorpsgemeenschap en het dialect daarin blijvend te gebruiken. Taal en muziek die eigenheid geven aan ons dorp.

Voor wie?

Zoals gezegd: jong en oud, van oudsher of nieuw in ons dorp. Het is een weekend voor iedereen om elkaar te ontmoeten met het speciale thema taol en muziek! Een belangrijke groep is onze jeugd. Hen proberen we te (be)trekken. Niet alleen in de diverse activiteiten die plaatsvinden en waarbij we jonge muzikale en creatieve talenten een podium geven. We trachten hen te stimuleren om dit verder te ontwikkelen. Daarnaast laten we deze doelgroep kennis maken met de rijke Fèrse taol. Voor veel jongeren is het niet meer vanzelfsprekend om met een Veerse/Brabantse tongval te praten, laat staan specifieke woorden uit Raamsdonksveer in hun dagelijks spraak te gebruiken.

En natuurlijk ook de mensen die onze historie en tradities kennen omdat ze ‘gewoon van hier zijn’. Voor hen is het een walhalla van herkenning in woorden en muziek! Met het FèrstiFal laten we zien dat Fèrs praten en gebruiken meerwaarde en eigenheid geeft. Het verbindt de mensen in het dorp, nu en in de toekomst!

Het programma

Zaterdag 17 juni 2023
Het Koningspark in Raamsdonksveer is ingericht als een festivalterrein. Een centraal podium in het midden van het park waar verschillende optredens plaatsvinden en op andere plekken in het park wordt met de Fèrse taol gespeeld. Zo is er een plek waar je een ‘snelkurzus Fèrs’ kan volgen, wordt er aan de hand van oude foto’s de kennis van het dorp getest, is er een Kontzaktejater voor de kleine kinderen en kan iedereen die dat wil een Fèrse tatoe laten zetten. Het wordt een soort ‘Lowland’s’ maar dan in het klein. Natuurlijk is er horeca in het park aanwezig en heeft de lokale omroep een eigen studio in het park. Als de zon langzaam onder gaat wordt het park feeëriek verlicht. Tegen middernacht loopt het FèrstiFal op zijn einde.

Zondag 18 juni
We starten einde van de ochtend met een grote picknick in het Koningspark. Overal liggen kleedjes waar families en vrienden samen met elkaar lunchen en voorzichtig aan het eerste wijntje of biertje beginnen. Uiteraard is er de hele dag muziek! Ook kunnen spaarders van het tweede plaatjesboek de plaatjes met elkaar uitwisselen en ruilen om het album compleet te krijgen. Een spectaculair eindconcert sluit het FèrstiFal!

Muziekprogramma

The Kingsmen

Alles wordt aan elkaar gedraaid door de DJ Top 175

Fèrstifalkrant

Op 10 juni wordt de Fèrstifalkrant bezorgd in Raamsdonksveer. Hier in lees je meer over het programma, andere informatie en kun je een plattegrond van het Fèrstifalterrein zien. Woon je niet in Raamsdonksveer kun je hem hier downloaden!

Fondsen

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds en het Fonds voor Cultuur Participatie.

Details evenement

Aanvang:17-06-2023